România, informaţii utile

Mediul de Afaceri din România

 

Consolidarea mediului de afaceri, asigurarea stabilității și predictibilității acestuia, precum și creșterea competitivității prin inovație reprezintă liniile directoare principale ale politicii economice a Guvernului României.

Se urmărește ca modalitatea principală de creștere a competitivității să fie majorarea productivității bazată pe diversificarea și inovarea bazei industriale interne. Prioritățile executivului au în atenție îmbunătățirea mediului concurențial și a climatului de afaceri, în principal prin întărirea politicii din domeniul ajutorului de stat și a măsurilor pentru mai bună reglementare care să ducă la reducerea poverii administrative asupra companiilor, precum și creșterea transparenței decizionale și consultarea publică. Totodată, se are în vedere susținerea întreprinzătorilor privați, stimularea liberei inițiative și combaterea șomajului.

 

Instituții și adrese utile

 

  • Comerț exterior

Principala instituție responsabilă pentru elaborarea și implementarea politicii comerciale este structura de comerț exterior - Departamentul de Comerț Exterior și Relații Internaționale (DCERI) - din cadrul Ministerului Economiei, Comerțului si Relațiilor cu Mediul de Afaceri. (www.dce.gov.ro).

DCERI asigură totodată informarea reprezentanților mediului de afaceri în legătură cu oportunitățile de import, export pe terțe piețe, precum și în ceea ce privește programele de participare a României la târguri și expoziții internaționale.

Alte entități cu responsabilități în domeniul comerțului:

Consiliul de Export este o structură organizatorică la nivel național, cu caracter public-privat (are o structură de conducere bipolară – copreședinți din partea mediului privat, respectiv public), fără personalitate juridică, care funcționează în strânsă cooperare cu Ministerul Economiei, Comerțului si Relațiilor cu Mediul de Afaceri; are ca obiectiv armonizarea strategiilor sectoriale, intersectoriale și regionale cu Strategia Națională de Export, precum și stabilirea priorităților în domeniul exportului.

Eximbank România (www.eximbank.ro) – instituție înființată pentru susținerea cu instrumente financiar-bancare a exportatorilor români în vederea facilitării accesului și menținerii acestora pe piețele externe, inclusiv pe cele cu grad de risc crescut.

 

  • Investiții străine

Departamentul pentru Investiții Străine si Partenerial Public-Privat - este organizat și funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în cadrul aparatului de lucru al Guvernului. Acesta are atribuții în coordonarea, monitorizarea și aplicarea politicii Guvernului la nivel național în domeniul promovării, marketingului, atragerii și implementării investițiilor străine directe și în domeniul parteneriatului public-privat (www.dpiis.gov.ro).

 

  • Politica economică

Ministerul Economiei, Comerțului si Relațiilor cu Mediul de afaceri (www.economie.gov.ro )  funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale, în subordinea Guvernului, care aplică strategia și Programul de guvernare în domeniile economie, industrie, resurse minerale neenergetice, comerț, turism, întreprinderi mici și mijlocii, cooperație și mediu de afaceri, în concordanță cu cerințele economiei de piață și pentru stimularea inițiativei operatorilor economici.

 

  • Fiscalitate

Politica fiscală este centrată pe asigurarea unui caracter stimulativ al impozitelor și taxelor, în scopul creșterii și dezvoltării economice, precum și al consolidării fiscale.

Ministerul Finanțelor Publice (www.mfinante.gov.ro) este instituția cu rol de sinteză în desfășurarea activității structurilor financiare și fiscale ale statului român.

 

  • Politica monetară

Elaborarea și aplicarea politicii monetare, inclusiv a politicii de curs de schimb, este realizată de către banca centrală - Banca Națională a României (BNR) (www.bnr.ro) instituție publică independentă, unica autorizată să emită însemne monetare, ca mijloace legale de plată pe teritoriul României.

Obiectivul fundamental al BNR îl reprezintă asigurarea și menținerea stabilității prețurilor.

Alături de atribuțiile legate de politica monetară, BNR autorizează, reglementează și supraveghează prudent instituțiile de credit, promovează și monitorizează buna funcționare a sistemelor de plăti pentru asigurarea stabilității financiare, stabilește regimul valutar, supraveghează respectarea acestuia și administrează rezervele internaționale ale României.

De asemenea, BNR sprijină politica economică generală a statului, fără prejudicierea îndeplinirii obiectivului său fundamental privind asigurarea și menținerea stabilității prețurilor.

 

  • Politica în domeniul IMM-urilor

Coordonarea, monitorizarea și sprijinirea implementării programelor guvernamentale destinate sectorului întreprinderilor mici și mijlocii este asigurată de către Direcția Generală Politici și Programe pentru IMM, Mediul de Afaceri și Turism din cadrul Ministerului Economiei, Comerțului si Relațiilor cu Mediul de Afaceri.

Pentru anul 2016 este prevăzută lansarea a diferite programe vizând sprijinirea sectorului IMM, intre care:  Programul pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri – SRL-D; Programul pentru dezvoltarea abilităților antreprenoriale în rândul tinerilor și facilitarea accesului la finanțare – START; Programul național multianual de micro industrializare; Programul național multianual pentru înființarea și dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii în mediul rural; Programul pentru organizarea Târgului Întreprinderilor Mici și Mijlocii – TIMM 2016; Programul de dezvoltare și modernizare a activităților de comercializare a produselor și serviciilor de piață – COMERȚ; Programul EMPRETEC pentru sprijinirea dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii; Programul național multianual pentru susținerea meșteșugurilor și artizanatului; Programul național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul întreprinderilor mici și mijlocii; Programul național multianual de înființare și dezvoltare de incubatoare tehnologice și de afaceri.

 

  • Politica vamală

Politica vamală este în concordanță cu cea a Uniunii Europene. Autoritatea națională cu atribuții specifice în domeniu este Direcția Generală a Vămilor (DGV) (www.customs.ro ) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), aflată în subordinea Ministerului Finanțelor Publice.

 

  • Înregistrarea firmelor

Instituția care asigură înregistrarea companiilor în România, atât pe cele cu capital național, cât și pe cele cu capital străin, este Oficiul Național al Registrului Comerțului (www.onrc.ro), aflată în subordinea Ministerului Justiției.

 

  • Camere de comerț

Camera de Comerț și Industrie a României (www.ccir.ro) - reunește rețeaua camerelor de comerț și industrie teritoriale/județene, camerele de comerț bilaterale și asociații profesionale.

CCIR acționează pentru crearea unui mediu de afaceri stabil, coerent și propice dezvoltării sectorului privat, unei economii de piață reale, durabile și deschise spre exterior.

 

  • Informații statistice

Statistica oficială în România este organizată și coordonată de Institutul National de Statistică (www.insse.ro), organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, aflat în subordinea Guvernului și finanțat de la bugetul de stat.

INS pune la dispoziție informații statistice operative necesare factorilor de decizie ai strategiei economico-sociale, asimilează indicatorii statistici specifici economiei de piață, implementează metodologiile de cercetare și calcul în concordanță cu standardele și practica europeană și internațională, realizează cooperarea cu alte institute naționale de statistică.

 

Consulatul General al României la Stuttgart

09.12.2019

Vă informăm că începând cu data de 06 decembrie 2019 a fost operaţionalizat Consulatul General al României la Stuttgart, care are în competenţă comunicarea cu …

Ziua Naţională a României sărbătorită la Bonn

04.12.2019

În acest an, Ziua Naţională a fost marcată printr-o recepţie organizată la sediul Consulatului General al României la Bonn, în data de 30 noiembrie 2019,…

Lista secţiilor de votare pentru alegerile prezidenţiale 2019

07.11.2019

Consulatul General al României la Bonn, vă pune la dispoziţie lista secţiilor de votare din Land-urile Nordrhein - Westfalen, Hessen, Rheinland-Pfalz şi Saarland,…

ATENŢIE

30.10.2019

Vineri, 1 noiembrie a.c., Consulatul General de la Bonn este închis.

  • – Votul în străinătate – INFORMAȚII GENERALE Alegerile prezidențiale din 2019 vor avea loc în data de 10 noiembrie (turul I) și 24 noiembrie (turul II). Cetățenii români cu drept de vot aflați în străinătate au la dispoziție 3 opțiuni pentru a-și exercita dreptul de vot: 1. Prin corespondență Alegătorul care dorește să se înscrie pentru votul prin corespondență trebuie să completeze un formular on-line, în care să menționeze numele, prenumele, codul numeric personal, adresa de domiciliu sau reşedinţă, adresa de e-mail, precum şi opţiunea de transmitere în ţară sau la reprezentanţa diplomatică a votului exprimat prin corespondenţă. La acest formular, alegătorul trebuie să anexeze copia scanată sau fotografia actului de identitate şi a documentului care dovedeşte dreptul de şedere, eliberat de autorităţile străine. Lista documentelor care dovedesc dreptul de ședere în străinătate poate fi consultată la următorul LINK. După finalizarea procedurii de preînregistrare pe portal, alegătorul va primi un e-mail de control, pe care trebuie să-l confirme, în caz contrar validarea înregistrării neputându-se realiza. Precizăm că validarea înregistrării alegătorului din străinătate se face de către AEP, în termen de 5 zile de la confirmarea, de către acesta, a email-ului de control. 2. la o secție de votare pentru care s-au înregistrat în Registrul electoral și pentru care au optat să voteze cel puțin 100 de alegători înregistrați Alegătorul român care optează să voteze în străinătate la o secție de votare va completa un formular on-line, în care va înscrie numele, prenumele, codul numeric personal, localitatea şi statul unde optează să voteze, la care anexează copia scanată sau fotografia actului de identitate. Menționăm că o secție de votare poate fi înființată la cererea a minimum 100 de cetățeni din aceeași localitate sau dintr-un grup de localități. 3. la oricare dintre secțiile de votare organizate în străinătate dacă nu au optat pentru votul prin corespodență. IMPORTANT: Pentru a putea vota prin corespondență sau la o secție de votare înființată în localitățile sau grupurile de localități în care au optat să voteze cel puțin 100 de alegători ESTE NECESARĂ ÎNREGISTRAREA pe portalul http://www.votstrainatate.ro/ gestionat exclusiv de Autoritatea Electorală Permanentă. IMPORTANT: Formularele de înregistrare vor fi active până în data de 11 septembrie 2019. Dacă nu v-ați înregistrat ca alegător în străinătate, puteți vota la oricare din secțiile de votare organizate în afara țării, pe baza unui document de identitate valabil în ziua votării (cartea de identitate, cartea electronică de identitate, cartea de identitate provizorie, buletinul de identitate ori paşaportul diplomatic, paşaportul diplomatic electronic, paşaportul de serviciu, paşaportul de serviciu electronic, paşaportul simplu, paşaportul simplu electronic, paşaportul simplu temporar, titlul de călătorie, iar, în cazul elevilor din şcolile militare, carnetul de serviciu militar, valabile în ziua votării;) IMPORTANT! Secțiile de votare din străinătate vor fi deschise timp de trei zile pentru fiecare tur al alegerilor: VINERI, 8/22 noiembrie 2019, între orele 12-21 ​ SÂMBĂTĂ, 9/23 noiembrie 2019, între orele 7-21 ​ DUMINICĂ, 10/24 noiembrie 2019, între orele 7-21. Alegătorii care la ora 21.00 se află la sediul secţiei de votare, precum şi cei care se află la rând în afara sediului secţiei de votare pentru a intra în localul de vot pot să îşi exercite dreptul de vot. Doi membri desemnaţi de biroul electoral al secţiei de votare, din cadrul acestuia, verifică la ora 21.00 dacă în afara sediului secţiei de votare se află alegători care aşteaptă să îşi exercite dreptul de vot şi constată şi monitorizează ordinea în care aceştia au acces în localul de vot. Alegătorii aflaţi în situaţiile de mai sus pot vota până cel mult la ora 23.59. MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE Legislaţie Autoritatea Electorală Permanentă